Blog ini membicarakan soal buku, bahasa dan dunia penerbitan secara khusus. Ini sebagai dedikasi kecintaan saya terhadap buku dan ilmu. Semoga bermanfaat untuk semua. Dalam masa yang sama ia juga merangkumi kembara kerjaya dan persoalan kehidupan.

Selain membaca beberapa buah buku dewasa dalam satu masa, saya juga cuba membaca dan meneliti buku kategori kanak-kanak dan remaja. Buat masa ini saya tumpukan kepada pembacaan buku atau fiksyen yang diterbitkan oleh rangkaian syarikat PTS.

Salah satu buku yang sudah dibaca ialah fiksyen siri Usahawan Cilik berjudul Taman Botani Harapan yang diterbitkan oleh PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.


Plot okey, jalan cerita mudah dan sesuai bagi pembaca sasaran, iaitu remaja sekolah. Banyak unsur motivasi diterapkan oleh penulis A. Razak Adam. Ciri pengajaran, usaha, bersifat rajin, yakin diri, dan bertawakal diolah baik oleh penulis. Ciri-ciri masyarakat Malaysia pelbagai ras juga dijalin dan dipersembahkan secara bersahaja, tetapi penuh bermakna.


Harapan menggun
ung Azlan disaring oleh nenek menerusi nasihat dan tamsil ibarat. Pengalaman hidup nenek yang sudah tua itu dinarasikan melalui bait-bait nasihat berbaur cinta dan sayang terhadap seorang cucu lelaki tunggal.

Dalam pada itu, untuk kesekian kalinya, PTS gagal mengotakan prinsip yang lantang dilaungkan, iaitu penggunaan Bahasa Melayu Tinggi (BMT). Di sana-sini hampir di semua sub-plot Bahasa Melayu Rendah (BMR) mencemari keindahan akhlak yang diperjuangkan oleh penulis.


Penggunaan perk
ataan kontot yang amat ketara ialah ‘tu’, ‘ni’ dan ‘tak’. Selain itu, beberapa kata ‘ke’ digunakan. Satu lagi ada ketika sub-plot melompat tanpa ada ruang atau tanda peralihan.

Inilah kegagalan ketara dalam fiksyen ini. Saya bukan suka-suka mencari kesalahan. Justeru buku ini ditujukan k
epada pelajar sekolah, maka penggunaan perkataan kontot menggambarkan bahawa itulah yang betul.

Sekali lagi saya bertanya, “Editor PTS, adakah ajaran dan wawasan Puan Ainon bagaikan melepas batuk di tangga sahaja?


Saudara editor perlu membaca buku sains-fiksyen (sai-fai) Ahmad Patria Abdullah.
Salah satu novel sai-fai beliau yang saya baca ialah Kota Arialun. Inilah salah satu buku fiksyen terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka yang menggunakan sepenuhnya BMT. Tiada satu pun kesalahan nahu dan ejaan. Walaupun novel ini diterbitkan tahun 1988, namun ternyata bahawa Ahmad Patria Abdullah sudah terkehadapan mengamalkan BMT.

Aduhai. Penatlah! Berkaitan:
Ahmad Patria di Pesta Buku Kuala Lumpur 2009

Photobucket

1 comments:

Web Sutera said...

Dalam guest book laman peminat sai-fai Patria, ada mesej ini:

"Date: 12/31/2009, 12:40 pm
Name: kima
Web: http://www.dhatiku.com
Number: 1,909
http://pasalbuku.blogspot.com/2009/12/taman-botani-harapan-terap-motivasi.html

Ada sedikit sentuh pasal Abg Pat dan Kota Arialun (Perenggan terakhir)"

** Untuk makluman sdr Kima, saya sahabat lama Patria semasa di USM duli.


Photobucket
top